Wednesday, April 22, 2009

resepi roti jala

aku wat main agak-agak jer lah yer, selalu aku wat lam 1/2 kg, adunan agak pekat sikit, baru cantik tuk dijala, x lembik. resepi aku guna hanya tepung gandum, air, 1 biji telur, garam, gula n serbuk kunyit sikit...agak2 ler. aku tak bubuh susu/santan, coz roti jala tak tahan lama, cepat basi. suma masuk lam blender. mskkan sikit2 tepung n blend. tu ajer.

Tip: adunan tepung tu elok dimasukkan 2 sudu besar minyak masak untuk mendapatkan roti jala yg cantik, senang nak kluar dari acuan.

bawah ni aku letak yang proper resepi.

ROTI RENJIS

Sumber: Juriah Abdullah

Bahan-bahannya
600 gram tepung gandum, diayak850 ml air
350 ml susu cair
1/2 sudu teh warna kuning lemon(bahan diatas ini dibancuh)
2 biji telur kecil
1 sudu teh rata garam halus
sedikit minyak
kuali leper (non-stick kuali lg bagus) dan acuan roti kirai

Cara membuat Roti Renjis
Telur, garam dan tepung dipukul sehingga rata sambil tuang sedikit-sedikit cecair kuning.
Pukul hingga rata dan lembut. Jika berbiji, tapis.
Panaskan kuali leper, sapukan sedikit minyak dan kiraikan adunan.
Setelah masak angkat dan lipat segi tiga.
Enak dihidangkan dengan bamia dan salad.

No comments: